JAWATAN KOSONG KERAJAAN | JAWATAN KOSONG 2016

HTML5 Sila klik Like dan button [X] untuk menutup Button Close

Tips Kerjaya : Bagaimana memohon kerjaya di sektor kerajaan dan berjaya dipanggil temuduga


Bagaimana memohon kerjaya di sektor kerajaan dan berjaya dipanggil temuduga.

1- Peka kepada setiap iklan jawatan kosong sama ada di akhbar, portal dan sebagainya. Walaupun mungkin anda sedang belajar, ia akan memberikan gambaran dan idea apakah kerjaya yang bakal anda ceburi.

2- Kenal pasti kerjaya apa yang relevan dengan kelayakan akademik, minat, pengalaman, kebolehan, keupayaan fizikal, penempatan dan keperluan peribadi. Ada keperluan yang sememangnya dinyatakan di dalam iklan. Manakala lebihnya atas inisatif sendiri.

3- Memohon apabila sesuatu jawatan itu diiklankan. Jjawatan itu sememangnya telah pun kosong. Ada juga sesetengah iklan menyatakan bilangan kekosongan, manakala ada juga yang tidak menyatakan jumlahnya.

4- Hantar permohonan hanya kepada Pihak Berkuasa Melantik yang berkenaan. Pihak Berkuasa Melantik ataupun ringkas PBM boleh terdiri dari 2 kategori sama ada suruhanjaya ataupun bukan suruhanjaya. Suruhanjaya seperti Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Pahang dan sebagainya. Contoh PBM bukan suruhanjaya pula seperti Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam, Majlis Perbandaran Jasin dan sebagainya.

5- Pastikan kerjaya yang dimohon melebihi kelayakan minimum yang diperlukan. Memohon kerjaya yang tidak mengikut keperluan yang dinyatakan hanya akan membuang masa. Manakala memohon kerjaya berasaskan memenuhi kelayakan akademik yang minimum mempunyai risiko gagal dalam saringan.

6- Tidak perlu memenuhkan jumlah kouta pilihan kerjaya dalam sistem jika tidak melepasi kelayakan yang diperlukan.

7- Jangan memohon kerjaya yang memerlukan kelayakan akademik yang dua tingkat lebih rendah dari kelayakan pemohon. Cotohnya pemohon berkelulusan ijazah sarjana muda memohon kerjaya di gred 41, dan pada masa yang sama memohon kerjaya di gred 17.

Kerajaan Malaysia


PLEASE LIKE ME ON FACEBOOK.